Αυτή η σελίδα αναλύει κάποιες βασικές αρχές της προπόνησης: Ο επαγγελματίας προπονητής φυσικής αγωγής, Jez Green τονίζει πως: «το μήνυμα είναι απλό: Προπονηθείτε σκληρά, προπονηθείτε έξυπνα, ανακτήστε την υγεία σας απλά, και η επίδοσή σας θα είναι η καλύτερη».

ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ:

Κάθε άσκηση έχει μια συγκεκριμένη επίδραση στο σώμα σας. Παραδείγματος χάρη, η εκγύμναση των δικέφαλων μυών με ένα μεγάλο βάρος θα ενισχύσει το μυ των βραχιόνων σας, ένώ αντίθετα με πιο ελαφρύ βάρος θα βελτιώσει την αντοχή τους. Όμως, καμμία από αυτες τις ασκήσεις δε θα επηρεάσει τους μυς των ποδιών σας.

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει πρώτα να αποφασίσετε ποιον μυ θέλετε για γυμνάσετε, και έπειτα να χρησιμοποιήσετε τη σωστή άσκηση. Για να βελτιώσετε την απόδοσή σας σε ένα αθλημα, πρέπει να ασκήσετε τους μυς και τις ενώσεις που χρησιμοποιούνται στο άθλημα αυτό, καθώς επίσης και την ταχύτητά σας. Το πρόγραμμα που θα ακολουθήσετε πρέπει να ταιριάζει στις ανάγκες σας.

ΥΠΕΡΦΟΡΤΩΣΗ:
Για να βελτιώσετε την ικανότητα ενός μέρους του σώματός σας, πρέπει να το υπερφορτώσετε. Αυτός σημαίνει ότι πρέπει να το εξασκείτε πιο σκληρά από το συνιθησμένο. Έτσι με την πάροδο του χρόνου το μέρος αυτό του σώματος προσαρμόζεται για να ικανοποιήσει την αυξανόμενη απαίτηση.

ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ:
Αυξήστε τη συχνότητα της άσκησης – πόσο συχνά το κάνετε. Παραδείγματος χάρη αρχίστε να ασκήστε δύο φορές την εβδομάδα, κατόπιν αυξήστε τη συχνότητα στις τρεις ή τέσσερις φορές.

ΠΡΟΟΔΟΣ:
Το σώμα σας παίρνει κάποιο χρόνο να προσαρμοστεί στις αυξανόμενες απαιτήσεις που δημιουργύνται με την εξάσκηση. Έτσι πρέπει να ενισχύσετε το επίπεδο άσκησής σας βαθμιαία ή σταδιακά. Διαφορετικά διακινδυνεύετε να τραυματίσετε τους μύες σας ή άλλους τραυματισμούς.

Τις μεγαλύτερες αλλαγές θα τις παρατηρήσετε νωρίς στο πρόγραμμα της προπόνησής σας. “Οσο πιο πολύ βελτιώνετε τη φόρμα σας, τόσο πιο δύσκολη γίνεται η περεταίρω βελτίωση της φυσικής σας κατάστασης. Αυτό δείχνει πως φτάνετε κοντά στα όρια των δυνατοτήτων σας και αν συνέχίσετε να εξασκείστε με συνέπεια και συνέχεια η κατάστασή σας θα μείνει σε σταθερά επίπεδα.

ΑΝΤΙΣΤΡΕΨΙΜΟΤΗΤΑ:
Δυστυχώς, οι βελτίωση της φυσικής κατάστασης είναι αναστρέψιμη. Αν ασκηθείτε σκληρά το σώμα σας γίνεται πιο ικανό. Αν σταματήσετε να ασκείστε, τότε χάνετε ξανά τη φυσική σας κατάσταση.

Θα πάρει μόνο τρεις ή τέσσερις εβδομάδες για να χάσετε τη φυσική σας κατάσταση. Χάνετε την αντοχή, τη δύναμη, την ευελιξία και την ταχύτητα. Γρήγορα χειροτερέυει η απόδοσή σας στο τρέξιμο ή στην κολύμβηση επειδή οι μύες σας γίνονται φτωχότεροι στη χρησιμοποίηση του οξυγόνου. Οι μύες που δεν χρησιμοποιούνται αδυνατούνε ή ατροφούνε.

ΕΝΤΑΣΗ:
Αύξηση της έντασης της άσκησης – πόσο συχνά το κάνετε. Παραδείγματος χάρη αυξήστε την ταχύτητα στο τρέξιμο ή αυξηστε τα βάρη στις έλξεις.

ΔΙΑΡΚΕΙΑ:
Αυξείστε το χρόνο που ξοδεύετε στην άσκηση. Εάν είστε αρκετά εκτός φόρμας, μπορείτε να αρχίσετε τρέξιμο για περίπου πέντε λεπτά τη φορά και εβδομάδα με τη βδομάδα να αυξήσετε τα λεπτά σε τριάντα.